Arhiva

Find out more
JEDINO UDRUŽIVANJE OSIGURAVA OPSTANAK MALE TRGOVINE
Nepovoljni uvjeti nabave glavni su razlog što je opstanak malih trgovaca na hrvatskom maloprodajnom tržištu postao upitan, a da bi se nešto promijenilo potrebno je udruživanje malih trgovina u veće saveze kako bi zajednički mogli nastupiti prema proizvođačima i dobavljačima.

Rečeno je to na današnjoj tribini "Hrvatski obrtnici trgovci – aktualni trenutak" koja se, u organizaciji Hrvatske obrtničke komore i portala Suvremena.hr, održala na Zagrebačkom velesajmu u sklopu 50. Međunarodnog sajma obrtništva.

Prema istraživanju koje je proveo prof. dr. Nikola Knego s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, prosječne cijene u malim trgovinama su čak 22 posto više od cijena odgovarajućih proizvoda na policama velikih trgovačkih lanaca.

Istraživanje je obuhvatilo šest trgovačkih lanaca (Konzum, Getro, Lidl, Mercator, Billa, Ipercoop), i tri mala trgovca, odabrana metodom slučajnog uzorka, i to na primjeru košarice proizvoda široke potrošnje (mlijeko, šećer, kava, riža, vegeta, itd..), koji su pokazali da razlika u cijeni pojedinih proizvoda ide i do 50 posto.

Ukupno je kupnja u velikim marketima povoljnija za 22 posto, dok je među njima najpovoljniju košaricu imao Lidl koji je od malih trgovaca jeftiniji za više od 33 posto.

"Nabava je ključ problema koji generira ovakvo kretanje cijena na tržištu, a stanje se može popraviti jedino strukturnim udruživanjem malih trgovaca koji bi tako poboljšali svoju poziciju prema proizvođačima i dobavljačima", rekao je Knego.

Predsjednik Ceha trgovine Boris Vukelić i predsjednik Udruge trgovine Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) Josip Zaher složili su se da bi se u Zakon o trgovini trebalo uvrstiti odredbe koje olakšavaju poslovanje male trgovine.

Zakon o trgovini sada je u drugom čitanju ali valja obratiti pažnju na podzakonske akte posebice što se tiče radnog vremena jer ne može biti isti sustav radnog vremena u Dubrovniku i u Gospiću te na odredbe o stručnoj spremi i drugo, rekao je među ostalim Boris Vukelić. On je također spomenuo francuski model na osnovi kojega za gradnju velikih trgovinskih centara treba dozvola na lokalnoj razini. Otvaranje novih, brojnih velikih centara moglo bi dovesti do rata cijena i pada kvalitete robe što se već i sada osjeća. U takvoj situaciji, mali bi trgovci mogli biti kolateralne žrtve.

Udio male trgovine na hrvatskom maloprodajnom tržištu veći je nego u zemljama Europske unije, kazao je predsjednik Uprave Konzuma Darko Knez. Jedan od razloga za očuvanje malih trgovina je i struktura hrvatskog pučanstva od kojeg veliki dio živi u ruralnim područjima što, prema njegovim riječima, opstanak takvih trgovina čini još većim imperativom jer veliki lanci nemaju interesa otvarati markete u slabo naseljenim područjima.
JEDINO UDRUŽIVANJE OSIGURAVA OPSTANAK MALE TRGOVINE
Nepovoljni uvjeti nabave glavni su razlog što je opstanak malih trgovaca na hrvatskom maloprodajnom tržištu postao upitan, a da bi se nešto promijenilo potrebno je udruživanje malih trgovina u veće saveze kako bi zajednički mogli nastupiti prema proizvođačima i dobavljačima.

Rečeno je to na današnjoj tribini "Hrvatski obrtnici trgovci – aktualni trenutak" koja se, u organizaciji Hrvatske obrtničke komore i portala Suvremena.hr, održala na Zagrebačkom velesajmu u sklopu 50. Međunarodnog sajma obrtništva.

Prema istraživanju koje je proveo prof. dr. Nikola Knego s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, prosječne cijene u malim trgovinama su čak 22 posto više od cijena odgovarajućih proizvoda na policama velikih trgovačkih lanaca.

Istraživanje je obuhvatilo šest trgovačkih lanaca (Konzum, Getro, Lidl, Mercator, Billa, Ipercoop), i tri mala trgovca, odabrana metodom slučajnog uzorka, i to na primjeru košarice proizvoda široke potrošnje (mlijeko, šećer, kava, riža, vegeta, itd..), koji su pokazali da razlika u cijeni pojedinih proizvoda ide i do 50 posto.

Ukupno je kupnja u velikim marketima povoljnija za 22 posto, dok je među njima najpovoljniju košaricu imao Lidl koji je od malih trgovaca jeftiniji za više od 33 posto.

"Nabava je ključ problema koji generira ovakvo kretanje cijena na tržištu, a stanje se može popraviti jedino strukturnim udruživanjem malih trgovaca koji bi tako poboljšali svoju poziciju prema proizvođačima i dobavljačima", rekao je Knego.

Predsjednik Ceha trgovine Boris Vukelić i predsjednik Udruge trgovine Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) Josip Zaher složili su se da bi se u Zakon o trgovini trebalo uvrstiti odredbe koje olakšavaju poslovanje male trgovine.

Zakon o trgovini sada je u drugom čitanju ali valja obratiti pažnju na podzakonske akte posebice što se tiče radnog vremena jer ne može biti isti sustav radnog vremena u Dubrovniku i u Gospiću te na odredbe o stručnoj spremi i drugo, rekao je među ostalim Boris Vukelić. On je također spomenuo francuski model na osnovi kojega za gradnju velikih trgovinskih centara treba dozvola na lokalnoj razini. Otvaranje novih, brojnih velikih centara moglo bi dovesti do rata cijena i pada kvalitete robe što se već i sada osjeća. U takvoj situaciji, mali bi trgovci mogli biti kolateralne žrtve.

Udio male trgovine na hrvatskom maloprodajnom tržištu veći je nego u zemljama Europske unije, kazao je predsjednik Uprave Konzuma Darko Knez. Jedan od razloga za očuvanje malih trgovina je i struktura hrvatskog pučanstva od kojeg veliki dio živi u ruralnim područjima što, prema njegovim riječima, opstanak takvih trgovina čini još većim imperativom jer veliki lanci nemaju interesa otvarati markete u slabo naseljenim područjima.