Press

Saznajte više
PANEL DISKUSIJA: SREBRNA EKONOMIJA

Na sajmu PRAVO DOBA održana je panel diskusija Srebrna ekonomija - razvoj tržišta proizvoda i usluga za starije osobe u organizaciji zaklade Zajednički put.

Srebrna ekonomija dobiva sve više na važnosti ako uzmemo u obzir trend rasta starenja stanovništva na globalnoj razini.


Priliku za razvoj ovakvog oblika ekonomije pružaju turizam, zdravstvo, prehrambeni sektor i reforme na tržištu rada.

Cilj panela je bio otvoriti diskusiju i odgovoriti na pitanja o trenutnom stanju i potencijalima razvoja tržišta usluga i proizvoda namijenjenim starijoj populaciji u Hrvatskoj. Kakva je demografska prognoza i što ona znači za razvoj ekonomije, koliko su starije generacije prepoznate kao veliki potrošači za koje se vrijedno boriti? Na koji se način štite prava starijih potrošača? Kakva je ponuda i kvaliteta postojećih proizvoda i usluga? Istražuju li se potrebe starijih generacija i kako?

Panelisti su bili Ana Knežević, predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, Ines Vrban, upraviteljica Zaklade Zajednički put, Dražen Nikolić, direktor The Founder Institute Croatia, Ivo fatović, direktor turističke agencije MEDIA TURIST d.o.o. i Vice Jakovljević iz Hrvatskog telekoma.

Dražen Nikolić iz The Founder Institute Croatia navodi kako je globalno stanovništvo sve starije te daje usporedni prikaz kulturoloških razlika mediteranskih zemalja, uključujući Hrvatsku, sa Francuskom, Njemačkom i Skandinavskim zemljama gdje se nekretnina poima drugačije. Često je slučaj da umirovljenici žive u skupim nekretninama, a da pritom nemaju dovoljno sredstava za normalan život jer vrijedi nepisano pravilo da se ta ista nekretnina mora ostaviti u naslijeđe. To je primjer nizvodne generacijske solidarnosti. Ostale razvijene zemlje koriste uzvodnu generacijsku solidarnost gdje se nekretnina stavlja u funkciju poboljšanja kvalitete življenja. Dobar primjer je Francuska u kojoj je cijena prosječnog mjesečnog najma doma 1000 Eura dok adaptacija nekretnine za potrebe starije populacije iznosi 3 do 4 puta više. Također navodi primjer telekoma iz Francuske koji je proveo projekt adaptacije stanova starije populacije te tom akcijom otvorili i 30 000 radnih mjesta u dvije godine.

Turistička agencija Media Turist radi isključivo na domaćem tržištu te imaju pregled tržišta upravo za Hrvatsku. "Dosta se toga promijenilo unazad 7 do 8 godina kada je kvaliteta bila najvažniji faktor u odabiru destinacije. Danas je cijena broj 1, biraju se hoteli sa dvije zvjezdice i starija populacija nema sredstava za kvalitetan odmor. Gosti najviše dolaze iz Zagreba, njih preko 80 %"

Ne čudi statistika kada 70% prihoda odnosno mirovine odlazi na režije i hranu, dok je taj prosjek u Europi 30%, govori Ana Knežević iz Udruge potrošača. "Srebrna ekonomija, kao i svaka ekonomija zasniva se na potrošnji te malo ostane za bilo kakve druge potrebe. Što se tiče žalbi koje stižu u Udrugu, većinom dolaze od starije populacije." Navodi alarmantan podatak  da se u Hrvatskoj žali samo 4% potrošača i vrlo smo neinformirani, needucirani i inertni za razliku od drugih zemalja EU.
Posebno naglašava kako agenti raznih tvrtki najčešće vrbuju stariju populaciju na potpisivanje raznih ugovora te im zbog nepružanja dovoljno informacija učine veliku financijsku štetu.
 
"Kao društvo moramo još dugo sazrijevati, razvojnih strategija nema niti na razini države pa tako ni u srebrnoj ekonomiji. Treba se sjetiti da su 2008. godine upravo umirovljenici spasili turističku sezonu na razini Europe. Njihova moć je velika. Što se tiče Hrvatske, biti umirovljenik u Zagrebu je velika privilegija i nije reprezentativan kada govorimo o kvaliteti življenja u odnosu na ostatak Hrvatske. Primjer je i ova Zaklada koja je pokrenula niz projekata i pružila ih besplatno za umirovljenike“, rekla je Ines Vrban iz Zaklade Zajednički put.